در حال فراخوانی آگهی های بیشتر ...

آگهی سبز | درج آگهی رایگان | معرفی مشاغل | آگهی های خرید و فروش | املاک | خودرو

زبان گیلکی

شنبه ۲۳ تیر ۹۷ اجتماعی
  • تصویر شماره زبان گیلکی

استان گیلان به زیبایی و بهشت ایران زمین معروف است.استان گیلان از شهرها و روستاهای مختلف که هرکدام با نام ها و گویش های خاصی " تشکیل شده است.

 در شهرهای نزدیک بهم استان گیلان گویش بعضی از کلمات با هم تفاوت دارد .زبان اصلی مردم گیلان گیلک میباشد.زبان گیلکی زبان شیرین و خوش بیانی محسوب میشود که همه ما با شنیدن گویش های محلی استان گیلان ذوق وعلاقه خاصی نشان میدهیم.

اکثر کلمات در زبان گیلک کشیده و شکسته میباشد و گفتن بعضی از کلمات برابری خاصی با زبان فارسی دارد. منظور ما از زبان فارسی صحبت کردن عامیانه شهرها بدون گویش است وگرنه همه ما فارسی زبان هستیم ) زبان گیلکی به زبان کردی اندکی نزدیک است در بعضی از کلمات گیلکی برابری زیادی با کلمات کردی مشاهده میشود. بطور کلی بخواهیم زبان گیلکی را معنی کنیم تشکیل شده از همه گویش ها و شهرها و روستاهای ایران میتواند باشد. اگر به روستاها و شهرهای مختلف ایران مسافرت کرده اید و با مردمان انجا صحبت کنید در گویش بعضی ازکلمات به کلمات گیلکی نیزبرخواهید خورد..

 طبق تحقیقاتی که در مورد برابر بودن بعضی از کلمات شهرهای دیگر با زبان گیلکی شده است مشاهده میکنیم بجز لحجه و گویش اصفهان و شهرهای جنوبی کشور بقیه شهرها 10 درصد کلماتشان هنگام صحبت کردن با زبان گیلکی برابری میکند پس نتیجه میگیریم زبان های تمامی شهرهای ایران بدلیل مهاجرت و پخش شدن مردمان این شهر و روستاها میتواند به همدیگر ربط پیدا کند.

 

همه شما به زیبایی و شیرینی گویش مردمان استان گیلان اشنایی دارید شاید با گیلک زبان ها که روبرو میشوید و یا صحبت کردن دو نفرگیلک زبان را میشنوید با خودتان میگویید چقد زبان سخت و پیچیده ای است ولی زبان گیلکی را بخواهید یاد بگیرید راحت ترین گویش از گویش های شهرهای دیگر میباشد. چون این زبان از همه نظر به زبان فارسی بسیار نزدیک است و همه ما به زبان فارسی مسلط هستیم چون یک ایرانی هستیم. در اینجا به معنی و مفهوم چندین کلمه گیلکی میپردازیم

 

(بوشو)  *معنی این کلمه یعنی برو*

اصطلاح این کلمه چه در موارد عصابنیت و یا خوشحالی میتواند بکار رود بستگی به حالت فرد دارد که چگونه و با چه لحنی تلفظ نماید در بعضی ازمواقع  گفتن کلمه باشو برای فرد میتواند ناراحت کننده باشد و در بعضی مواقع فرد حالت عادی خود را سیر کند به هرحال جمله گفتارنیک – پندارنیک  میتواند اینجا معنی شود.

 

(بیه) *مهنی این کلمه یعنی بیا *

اصطلاح این کلمه یعنی بیا اینجا نمیتواند معنی دیگری دهد در معنی بعضی از کلمات میتوانیم چند گونه معنی و مغهوم استنباط کنیم ولی کلمه بیه گیلگی که معنی بیا فارسی دارد از ان دسته کلماتی محسوب میشود که دارای یک معنی و مفهوم است.پس یکی از کلمات خاص گیلکی کلمه ( بیه ) میباشد.

 

(خوبیسی)*معنی این کلمه یعنی خوب هستی*

اصطلاح این کلمه عمومی و مختص به تمام لحظه میباشد علی الخصوص زمان های دیدار دو نفراز این کلمه قطعا استفاده میشود ولی میتوانیم این کلمه را محترمانه تر به فرد مقابلمان بازگونماییم میتوانیم بگوییم (خوب هیسید) معنی این کلمه هم خوب هستید میباشد.میتوانیم  جاهایی که فرد مقابل برای ما بسیار قابل احترام است میتوانیم از کلمه زیبای (خوب هیسید) بجای (خوب هیسی) استفاده کنیم و یا حتی میتوانیم کلمه (خوب هیسید) را همیشه بجای (خوبیسی) بکارببریم در هر صورت معنی این کلمات هر دو یک دارای یکی معنی و مفهومی میباشد.و جمله گفتارنیک-پندارنیک را اینجا میتوانیم بعنوان لگوی رفتاری خودمان بکارببریم.

 

agahisabz.com

منبع

  ثبت آگهی رایگان